NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
52 - (1952) حدثنا
أبو كامل الجحدري.
حدثنا أبو
عوانة عن أبي
يعفور. عن عبدالله
بن أبي أوفى.
قال:
غزونا
مع رسول الله
صلى الله عليه
وسلم سبع غزوات.
نأكل الجراد.
{52}
Bize Ebû Kâmil El
Cahderî rivayet etti. (Dediki) : Bize Ebû Âvâne, Ebû Ya'fûr'dan, o da Abdullah
b. Ebî Evfa'dan naklen rivayet etti. Şöyle demiş:
Resûlullah (Sallallahu
Aleyhi ve Sellem)'le birlikte yedi gaza yaptık. (Hepsinde) çekirgeleri
yiyorduk.
(1952) - وحدثناه
أبو بكر بن
أبي شيبة
وإسحاق بن
إبراهيم وابن
أبي عمر.
جميعا عن ابن
عيينة، عن أبي
يعفور، بهذا
الإسناد.
قال أبو بكر
في روايته:
سبع غزوات.
وقال إسحاق:
ست. وقال ابن
أبي عمر: ست أو
سبع.
{…}
Bize bu hadîsi Ebû Bekr
b. Ebî Şeybe ile ishak b. ibrahim ve ibni Ebî Ömer toptan ibni Uyeyne'den, o da
Ebû Ya'fur'dan naklen bu isnadla rivayet ettiler.
Ebû Bekr kendi
rivayetinde «Yedi gazada» dedi. îshâk «altı gazada» dedi. ibni Ebi Ömer ise:
Altı yahut yedi gazada» dedi.
2 م - (1952) وحدثناه
محمد بن
المثنى. حدثنا
ابن أبي عدي. ح
وحدثنا ابن
بشار عن محمد
بن جعفر.
كلاهما عن
شعبة، عن أبي
يعفور، بهذا
الإسناد. وقال
سبع غزوات.
{…}
Bize bu hadîsi Muhammed
b. Müsennâ da rivayet etti. (Dediki) : Bize ibni Ebî Adiyy rivayet etti. H.
Bize ibni Beşşâr da
Muhammed b. Ca'fer'den rivayet etti. Her iki râvi Şu'be'den, o da Ebû Ya'fur'dan
bu isnadla rivayette bulunmuşlardır. (Ebû Yaf'ur)
«Yedi gazada» demiştir.
İzah:
Bu hadîsi Buhari
«Zebâih» bahsinde Ebû Dâvud ile Tirmizî «Et'ime»'de Nesâî «Sayd» bahsinde
muhtelif râvilerden tahric etmişlerdir. Ashab-ı kiramın çekirge yiyerek Nebi
(Sallallahu Aleyhi ve Sellem) ile yaptıkları gazaların sayısı ihtilaflıdır. Bu
hususta lüzumsuz yere sözü uzatanlar olmuştur. Hadîs-i Şerif çekirge yemenin
caiz olduğuna delâlet etmektedir. Bu hususta ibnû Ömer. Câbir , Ebû Hureyre ve
diğer bazı ashab-ı kiramdan da hadisler rivayet olunmuştur. Ulemâ çekirgenin
kesilmeden yenilebileceğine ittifak etmişlerdir. Yalnız Mâlikiler'in meşhur
kavline göre kesmek şarttır. Mâlikiler bunun nasıl olacağı hususunda ihtilâf
etmişlerdir. Bazıları kafasının kesileceğini söylemiş; bir takımları onu
yakalamanın kesmek yerine geçeceğini iddia etmişlerdir. imam Mâlik'den gelen
bir rivayete göre çekirge diri olarak yakalanır da kafası kesilir yahut
kızartılır veya kaynatılırsa yenmesinde bir beis yoktur. Fakat diri olarak
yakalanır da kesmeden veya kızartmadan ölürse yenilmez.
Tahâvî'nin
«Kitâbu's-Sayd»:da beyân ettiğine göre imam Azam'a :
— Ne dersin çekirge sence balık mesabesinde
midir? Ondan bir sev koparan kimse besmele çeksin, çekmesin yiyebilir mi? diye sormuşlar.
— Evet! cevâbını vermiş. Soran kimse :
— Onu nerde bulsam yiyebilir miyim? demiş.
Hazret yine :
— Evet! cevâbım vermiş.
— Yerde ölü dahi bulsam
yiyebilir miyim? demiş. Yine :
— Evet! cevâbını vermiş.
— Ona yağmur isabet etse de öldürse, yiyebilir
miyim? diye sormuş.
— Evet, çekirgeyi hiç bir halde, hiç bir şey
haram kılmaz, demiş.
ibnül Arabi yenilen
çekirgeyi Endülüs çekirgesinden başkalarına tahsis etmiştir. Ona göre Endülüs çekirgesinden
sırf zarar geldiği için yenilmesi caiz değildir. Fakat şâir Mâlikiyye
ulemâsından meşhur olarak rivayet edilen bunun hilafıdır.